انتخاب رنگ مناسب برای کارت ویزیت، میتواند در معرفی هر چه بهتر شما و کسب و کارتان موثر باشد. شما عواملی هم وجود دارد، که حتما باید هنگام طراحی کارت ویزیت در نظر گرفت و یکی از مهمترین و تاثیرگذارترین این عوامل، انتخاب مناسبترین رنگ برای کارت ویزیت کسبوکار شما است.
در گذشته به دلیل عدم وجود پرینترهای رنگی از جوهر سیاه برای چاپ کارت ویزیت استفاده میکردند، اما امروزه با به روز شدن تکنولوژی و بکارگیری پرینترهای رنگی، از انواع رنگ برای چاپ کارت ویزیت استفاده میشود.
اما آیا شما میدانید، که کدام رنگ برای طراحی کارت ویزیت شما مناسب است؟ به همین منظور برای کسب اطلاعات بیشتر تیک پرینت را در ادامه این مقاله همراهی کنید تا بتوانید با دانش بیشتری سفارش آنلاین چاپ کارت ویزیت خود را ثبت کنید.
تئوری رنگ چیست؟
مطالعه چگونگی تأثیر رنگها بر افراد و تأثیر آنها بر یک طرح به عنوان تئوری رنگ شناخته میشود. از تئوری رنگ برای فهمیدن اینکه کدام رنگ برای طرح شما مناسب است استفاده میشود. به عنوان اگر در نظر داشته باشید که مجلهای را طراحی کنید که در نگاه اول انرژی مثبتی را به کاربر منتقل کند بهتر است برای طراحی جلد آن، از رنگهای زرد و قرمز استفاده کنید.
چرخه رنگ، تشکیل شده از رنگهای مکملی هست که در کنار یکدیگر قرار میگیرند.
غالبا برای تعیین رنگهای اصلی در طراحی از روشهای زیر با استفاده از چرخه رنگ استفاده میشود:
روش متشابه (Analogous)
در این روش معمولا از رنگهایی استفاده میشود که در چرخهی رنگ در کنار یکدیگر قرار دارند. به عنوان مثال و همانند شکل زیر اگر نیاز به سه رنگ اصلی در طراحی خود داریم از سه رنگ متشابهی که در کنار یکدیگر قرار دارند استفاده میکنیم.
روش مکمل (Complementary)
در این روش رنگهایی را انتخاب میکنیم که در چرخهی رنگ در مقابل یکدیگر قرار دارند. این رابطهی رنگی سبب ایجاد تنش و تعجب بصری میگردد.
روش سه گانه (Triadic):
در این روش 3 رنگ از چرخه رنگ را انتخاب میکنیم. همانطور که در تصویر زیر میبینید انتخاب این رنگها به گونهای است که رنگها به فاصلهای مساوی بر روی چرخه رنگ توزیع شده باشند.
روانشناسی رنگ چیست؟
هر رنگی به تنهایی دارای مفاهیم و معانی است،که طراحان به خوبی آن را درک کرده و میدانند که برای انتقال پیام به مخاطبان از چه رنگی استفاده کنند. در ادامه به بررسی چند نمونه از آن میپردازیم.
- زرد: خوشبینی و گرمی را به مخاطبان منتقل میکند.
- نارنجی: باعث تشویق و اطمینان به مخاطبان میشود.
- قرمز: جسارت و جوانی را به مخاطبان منتقل میکند.
- آبی: قدرت و اطمینان را به نمایش میگذارد.
- سبز: نشاندهنده صلح و سلامتی است.
- خاکستری: رنگی خنثی و آرام میباشد.
اصول طراحی کارت ویزیت در فتوشاپ
استفاده ازتئوری رنگ در طراحی کارت ویزیت
برای طراحی یک مطب دندانپزشکی کودکان جهت ایجاد علاقه و سرگرمی بهتر است، تا از رنگهای زرد و قرمز استفاده شود. این درحالیست که برای یک موسسه حقوقی از رنگهای خنثی مانند خاکستری استفاده میکنند، تا باعث ایجاد اطمینان و اعتماد در بین مخاطبان شود. قبل از انتخاب رنگ ابتدا باید نوع کسبوکار خود را در نظرگرفته و به این فکر کنید که قرار است چه پیامی را به مخاطبان انتقال دهید، سپس رنگ مناسب را انتخاب کنید.
انتخاب زمینه رنگ کارت ویزیت
پس از انتخاب رنگ لوگو و حتی نوشتهها نوبت به کارت ویزیت میرسد. گاهی ممکن است از رنگ لوگو و یا نوشتهها استفاده شود و گاهی نیز از رنگهای متضاد. گاهی هم ممکن است از دو رنگ برای زمینه اصلی کارت ویزیت استفاده گردد.
سخن نهایی
هنگام طراحی سعی کنید، تا از یک طراح حرفهای یا از شرکت و چاپخانهای معتبر که در زمینه طراحی و چاپ محصولات چاپی فعالیت دارند، بهره ببرید. در تیم چاپ آنلاین تیک پرینت در این مقاله سعی کردیم تا به بررسی مهمترین نکات مرتبط با رنگ کارت ویزیت پرداخته و بتوانیم شما را در نحوه انتخاب یک رنگ مناسب راهنمایی کنیم.
هر سوال و نظری داشته باشید رو در قیمت کامنت های همین مقاله درج کند سعی میکنیم کمتر از یک ساعت بهشون پاسخ بدیم! (در ساعات کاری!)