حتما تا کنون به عنوان یک صاحب کسبوکار به این فکر افتادید که برای معرفی و برندینگ از بروشور استفاده کنید. ما در این مقاله سعی داریم تا نکاتی را در مورد طراحی و چاپ بروشور ارائه بدیم، تا بیشتر با این محصول بی نظیر آشنا شوید.
بروشور، یکی از رایجترین ابزارهای تبلیغاتی است که سازمانها و موسسات برای معرفی محصولات و یا خدمات خود از آن استفاده میکنند.
سالانه میلیونها برشور تبلیغاتی در سراسر جهان چاپ میشود، اما درصد کمی از آنها باعث ترغیب مخاطب جهت استفاده از محصولات و یا خدمات میگردد.
بروشور، علاوه بر معرفی محصولات و یا خدمات دارای جنبههای تبلیغاتی بوده و به صاحبان کسبوکار کمک میکند تا محصولات خود را در سطح وسیعی از بازار هدف معرفی کنند.
هنگام طراحی بروشور، بهتر است اصول اولیه آن رعایت شود تا باعث افزایش میزان تاثیر گذاری بر روی مخاطب و ترغیب آن جهت استفاده از محصولات و یا خدمات گردد.
راهنمایی و طراحی بروشور از اهمیت بسیاری برخوردار است، پس حتما به نکاتی که در این مقاله جهت راهنمایی و طراحی بروشور در اختیارتان قرار داده می شود، توجه کنید.
طراحی بروشور
بروشور علاوه بر معرفی محصولات و یا خدمات دارای جنبه تبلیغاتی نیز هست. از این رو ویژگیهای زیباشناسی و بصری در آن اهمیت ویژهای دارد و این ویژگیها میتواند تاثیر بسیاری بر روی جذب مخاطب داشته باشد.
هنگام طراحی بروشور حرفهای باید اصولی را رعایت کنید تا باعث افزایش میزان تاثیرگذاری آن بر روی مخاطب گردد.
نحوه قراردادن محتوا، گرافیک و عکس در طراحی یک بروشور تاثیر بسیاری دارد. اگر بخواهید برای یک رستوران بروشوری طراحی کنید، باید به نحوه قرارگرفتن اسم رستوران، منوی غذا، آدرس و شمارههای تماس توجه کنید.
همچنین انتخاب عکس و رنگ مناسب، باعث افزایش ویژگیهای بصری و زیباشناسی آن میگردد.
انواع و نمونه طراحی و چاپ بروشور
بروشور شامل یک صفحه یا صفحاتی هستند، که بوسیله خط تا به شکل و حالتهای مختلفی ایجاد میشود. انواع بروشور شامل: بروشور دو لت، سه لت، چهار لت، و یاچند لتی مانند زیگزاگ، دروازهای و آکاردئونی اشاره کرد.
بروشور سه لت
بروشور سه لت، دارای دو خط تا بوده و از رایجترین و پرطرفدارترین نوع بروشور است. اندازه و سایز لتها باید با یکدیگر هماهنگ باشند، به همین منظور باید اندازه کاغذ به طور مساوی بین لتها تقسیمبندی کرد.
برای نمایش درست نوشتهها در بروشور باید هر کدام از لتها ۴ میلیمتر از کنارهها و خط فاصله داشته باشند. پس از تعیین اندازههای بروشور باید نوع چاپ نیز مشخص شود. زیرا انتخاب نوع چاپ به اندازه بروشور بستگی دارد.
بروشور درسی
این نوع بروشور در مدارس و مراکز آموزشی در بین دانش آموزان و اولیای آنها پخش میشود. بروشور درسی حاوی اطلاعات آموزشی، اخبار مرتبط با حوزه آموزش و اعلام برنامههای آموزشی میباشد که هدف اصلی از طراحی آن اطلاع رسانی و افزایش سطح دانش افراد میباشد.
بروشور خلاقانه
همانطور که از نام بروشور خلاقانه پیداست، این بروشور طراحی و ظاهری متفاوت نسبت به بروشورهای معمولی دارد و این تفاوتها باعث افزایش هزینهها در چاپ و تولید آن میگردد.
این نوع بروشورها به خاطر خلاقیتی که در طراحی و ظاهر آن بکار گرفته میشود، انگیزه مخاطب را برای دریافت و مطالعه آن افزایش میدهد.
بروشور خاص
برای چاپ این نوع بروشور نیاز به رعایت مراحل خاص و نکات بیشتری است که از آن جمله میتوان به مراحل تیغه سازی و قالب سازی هنگام طراحی و مرحله لترپرس هنگام چاپ اشاره کرد.
طراحی چنین بروشورهایی به خاطر نیاز به دقت و ظرافت بسیار امکان خطا را افزایش میدهد. گاهی دیده شده، که این نوع بروشورها در مرحله تولید به خاطر خطاهای میلیمتری در این مرحله متوقف شوند.
سایز برای طراحی و چاپ بروشور
تعیین سایز جزء گامهای اصلی در طراحی و چاپ بروشور است، یا در بیانی دیگر میتوان گفت، تعیین سایز بروشور برای چاپ اولین قدمی بوده که قبل از طراحی و تصمیم گیری در مورد تعداد صفحات آن باید بررسی شود.
سایزهای A4 و یا A5 جزء متداول ترین اندازههایی هستند که مورد استفاده قرار میگیرند. البته میتوان از اندازههای دیگری برای طراحی آن استفاده کرد، که این اندازهها بستگی به تعداد موضوع و محتوای متنی و یا تصویری هنگام طراحی بروشور دارد.
چاپ بروشور:
در بسیاری موارد به دلیل اینکه تعداد چاپ بروشور بالای ۱۰۰۰ عدد است، که از روش افست استفاده می شود.چاپ بروشور از طریق روش افست، یکی از بهترین و با کیفیت ترین روش های چاپی است که بسیاری زا صاحبان کسب و کار ترجیح میدهند تا از این نوع روش برای چاپ محصولات خود استفاده کنند.
چرا چاپ دیجیتال؟
اما ممکن است که زمانی شما در یک نمایشگاهی حضور دارید و در مدت زمان کوتاهی نیاز دارید تا حتما بروشورهای خود را در تیراژ پایین چاپ کنید و در نمایشگاه از آن استفاده کنید، در مدت زمان کوتاه میتوانید از روش دیجیتال استفاده کنید، که در تیراژ کم حتی میتواند برای شما هزینهها برای شما ارزان تر هم تمام شود.