چه قدر با مزایای استفاده از کاتالوگ حرفهای آشنا هستید؟
اگر صاحب کسبوکاری هستید، مطمئنا برای معرفی محصولات و یا خدمات خود از انواع ابزارهای تبلیغاتی استفاده میکنید.
کاتالوگ هم یکی از این ابزارهاست.
برای معرفی بیشتر کاتالوگ، باید بگوئیم که کاتالوگ شامل دفترچهای از اطلاعات کامل محصولات و یا خدمات است، که مخاطبان هنگام مطالعه آن با نحوه استفاده از محصولات و یا خدمات آشنا میشوند.
کاتالوگ چیست؟
همانطور که اشاره شد، کاتالوگ یکی از ابزارهای تبلیغات چاپی است، که به معرفی سازمان، محصولات و یا خدمات میپردازد. در واقع هدف از چاپ کاتالوگ معرفی درست و هوشمندانه سازمان، محصولات و یا خدمات به مخاطبان است، تا علاوه بر برندینگ و تبلیغات، باعث افزایش فروش و تبدیل مشتریان بالفعل به مشتریان بالقوه شود.
تاریخچه کاتالوگ
با اختراع دستگاه چاپ توسط فرد آلمانی به نام یوهانس گوتنبرگ(Johannes Gutenberg) در سال ۱۴۴۰، مانیتوس موسس شرکت آلدین، به چاپ اولین کاتالوگ در سال ۱۴۹۵(قرن بیستم) پرداخت. این کاتالوگها برای معرفی کتابهای وی در شهر ونیز منتشر شدند.
مزایای استفاده از کاتالوگ حرفه ای
هنگامی که میخواهید برای فرایندهای تبلیغات، و فروش محصولات و یا خدمات از کاتالوگ استفاده کنید، دانستن مزایای آن برای شما از اهمیت ویژهای برخوردار است. به همین منظور، ما قصد داریم تا در ادامه مقاله به بررسی مهمترین مزایای کاتالوگ حرفه ای بپردازیم.
برندینگ و برند سازی
با درج تصاویر مناسب و اطلاعات مهم بر روی کاتالوگ، به مشتریان این امکان را میدهد تا با مطالعه آن، با محصولات آشنا شده و هر زمان که بخواهند مجدداً به کاتالوگ مراجعه کرده و اقدام به خرید کنند. این فرایند، موجب میشود تا محصولات و خدمات شما برندسازی شده و در ذهن مخاطبان باقی بماند.
تبلیغات و اطلاعرسانی
کاتالوگ یکی از انواع ابزارهای تبلیغات چاپی است، که معمولا برای تبلیغات و اطلاعرسانی مورد استفاده قرار میگیرد. از کاتالوگ، میتوان در نمایشگاهها، سمینارها، جلسات معرفی و یا در فروشگاهها برای معرفی محصولات و یا خدمات استفاده کرد.
افزایش فروش محصولات و یا خدمات
با درج اطلاعات و تصاویر مناسب در کاتالوگ، به شناخت بهتر مشتریان کمک کرده و این فرایند باعث افزایش قدرت تصمیمگیری آنها جهت خرید و استفاده از محصولات و یا خدمات میشود. استفاده از کاتالوگ حرفهای جهت معرفی محصولات و یا خدمات، باعث ایجاد اطمینان بیشتر مخاطبان به محصولات و یا خدمات شده و در نتیجه منجر به خرید و تبدیل افراد به مشتریان سازمان میگردد.
انواع کاتالوگ
کسبوکارها با توجه به هدف و نوع پیام انتقال دهنده به مخاطبان، جهت طراحی کاتالوگ اقدام میکنند. کاتالوگها دارای انواع و دستهبندیهای مختلفی هستند، که از مهمترین آنها میتوان به کاتالوگهای محصولمحور، معرفی خدمات و شرکت (سخنان مدیرعامل، استراتژی سازمان ، چارت و اهداف سازمان) اشاره کرد.
پس از اینکه با مزایای کاتالوگ حرفه ای و انواع ان آشنا شدید، اکنون نوبت به آن رسیده تا با مراحل طراحی و چاپ یک کاتالوگ حرفه ای آشنا شوید.
مراحل طراحی و چاپ کاتالوگ حرفه ای
کاتالوگ اهمیت ویژهای در معرفی و افزایش فروش محصولات و یا خدمات دارد و این موضوع را صاحبان کسبوکار به خوبی درک کردهاند. در ادامه مقاله، به بررسی مراحل مختلف طراحی و چاپ کاتالوگ میپردازیم، تا شما علاوه بر شناخت کاتالوگ و مزایای آن با نحوه طراحی و چاپ کاتالوگ نیز آشنا شوید.
انتخاب محتوای مناسب
انتخاب محتوای مناسب در کاتالوگها، یکی از مهمترین مراحلی است، که هنگام طراحی کاتالوگ باید در نظر گرفته شود. مهمترین و کلیدیترین توضیحات مرتبط با محصولات و یا خدمات را جمع آوری کرده و در کاتالوگ درج کنید، تا مشتریان هنگام مطالعه کاتالوگ با محصولات و یاخدمات آشنا شده و اقدام به خرید کنند.
انتخاب تصاویر مناسب
انتخاب تصاویر مناسب و با کیفیت اهمیت بسیاری در طراحی یک کاتالوگ حرفهای دارد. استفاده از تصاویر مناسب، به راحتی میتواند مخاطبان را برای خرید و استفاده از محصولات و یا خدمات سوق دهد. پیشنهاد میشود، برای داشتن تصاویر با کیفیت، از محصولات و یا خدمات خود عکسبرداری صنعتی کرده تا با استفاده از تصاویر مرتبط و مناسب به جذابیت و زیبائی کاتالوگ افزوده شود.
انتخاب رنگ مناسب
نوع رنگبندی یک کاتالوگ باید متناسب با مخاطبان هدف یک کسبوکار باشد. به طور مثال اگر یک پزشک هستید، از رنگهای آرامشبخشی مانند آبی، سبز و یا صورتی استفاده کنید و یا اگر صاحب یک رستوران هستید، از رنگهای شاد و جذابی مانند قرمز هنگام طراحی کاتالوگ استفاده شود.
همچنین توصیه میگردد، تا رنگبندی کاتالوگ متناسب با برند انتخاب گردد. این موضوع باعث افزایش اعتبار برند شده و امکان یادآوری برند توسط مخاطبان را افزایش میدهد.
انتخاب اندازه و قطع کاتالوگ
معمولا کاتالوگها در اندازههای ۷/۲۹*۱۷، ۲۱*۲۴ و یا ۲۲*۲۲ طراحی میشوند، که امکان یک و یا دو برابر کردن این سایزها نیز وجود دارد. البته میتوان از سایزهای دیگری نیز برای طراحی کاتالوگ استفاده کرد اما این سایزها باعث اتلاف کاغذ و افزایش هزینهها میگردد.
کاتالوگها معمولا به صورت افقی، عمودی و مربعی طراحی میگردند، به همین منظور توصیه میگردد، تا هنگام استفاده از تصاویر با سایزهای بالا، کاتالوگها به صورت افقی طراحی شوند،که این فرایند باعث کاهش هزینهها و اتلاف کاغذ میگردد.
انتخاب کاغذ کاتالوگ
برای چاپ کاتالوگ، میتوان از انواع کاغذها با گرماژهای مختلف استفاده کرد. هر چه قدر از تعداد صفحات بیشتری برای چاپ کاتالوگ استفاده شود، ضخامت جلد و گرماژ آن نیز افزایش مییابد.
در همین راستا، باید به این موضوع نیز اشاره کرد، که انتخاب نوع کاغذ هنگام چاپ کاتالوگ از اهمیت ویژهای برخوردار است.
همچنین توصیه میگردد، تا برای چاپ کاتالوگ از مرغوبترین جنس کاغذ استفاده شود، تا فرآیند چاپ به بهترین نحو ممکن انجام گردد.